Saturday, October 6, 2018

REFLEKSI KULIAH KEEMPAT DAN TUTORIAL MINGGU KE-4


Assalamualaikum wbt dan salam perpaduan buat pembaca blog ini.

3 Oktober 2018, Rabu – Kuliah pada kali ini sedikit mencabar kerana sebelum kelas bermula Dr Sofiah telah menempilkan di Facebook beberapa soalan mengenai data kuantitatif seperti pengiraan min, median, mod, sisihan piawai dan banyak lagi. Apabila kelas bermula, dengan menggunakan soalan yang diberi tadi kami diajar semula bagaimana menggunakan kalkulator dengan membuat pengiraan yang betul dengan kaedah yang tepat. Saya berasa sedikit kelakar pada masa itu kerana setelah sekian lama meninggalkan sekolah subjek Matematik yang pada ketika dahulu saya amat meminati subjek tersebut seolah-olah seperti saya tidak pernah belajar mengenai penggiraan dek kerana lama telah meninggalkan zaman tersebut dan sudah lama tidak mengira menggunakan kalkulator. Setelah diajar oleh Dr Sofiah, lama-kelamaan saya telah mula ingat sedikit demi sedikit mengenai cara penggiraan min, mod, median dan sebagainya. Seterusnya, Dr. Sofiah ada menerangkan mengenai ciri-ciri data norminal, data ordinal, skala selang dan nisbah dan contoh setiap satu data tersebut.
            Kemudian, Dr Sofiah meminta kami secara berpasangan membuat soalan-soalan yang diberikan dan membuat analisis mengenai setiap jawapan yang kami berikan. Selepas itu, kami berbincang bersama dalam kelas mengenai jawapan setiap soalan tersebut. Selesai sahaja membuta soalan-soalan tersebut, kami untuk memasuki laman web kahoot.com untuk bermain game. Secara individu kami diarahkan untuk menjawab beberapa soalan mengenai apa yang telah dipelajari sebentar tadi bersama Dr Sofiah. Seperti biasa masa ini adalah masa yang sangat menyeronokkan kerana setiap orang pasti suka bermain termasuk saya.

4 Oktober 2018, Khamis – Seperti minggu-minggu sebelum ini, waktu tutorial kami adalah sehari selepas kuliah iaitu pada hari Khamis pada pukul 11 pagi sehingga 12 tengah hari. Dan seperti minggu sebelum ini juga kami telah diminta untuk memasuki laman web socrative.com dan diminta untuk membuat quiz secara sendiri-sendiri. Soalan yang diberikan mengenai lakuan bahasa. Dengan menggunakan contoh pernyataan dalam Facebook sendiri kami diminta untuk menyalin dan menampal pernyataan tersebut sebagai jawapan kepada soalan yang diberikan. Antara soalannya termasuklah apakah itu lokusyenari, ilokusyenari dan perlokusyenari dan banyak lagi tantang lakuan bahasa. Kemuadian, kami membincangkan jawapan bersama-sama dengan menggunakan roda ajaib yang setiap nama ada di dalamnya dan saya merupakan antara manusia yang bertuah untuk menjawab soalan yang pertama. Selesai tutorial, saya dapat menyimpulkan bahawa saya semakin faham mengenai lakuan bahasa, dan apa yang soalan inginkan. Sekian sahaja coretan saya untuk kali ini.




Sekian, terima kasih,
Oleh : Azira Tarmuzi

No comments:

Post a Comment

ANEKDOT PENGALAMAN MENGIKUTI KURSUS HMT 411

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera kepada ahli keluarga HMT 411 yang saya muliakan, Setiap pertemuan pasti akan ada perpisahan....