Friday, October 19, 2018

REFLEKSI KULIAH KEENAM & TUTORIAL MINGGU KE-6


Assalamualaikum wbt dan salam perpaduan buat pembaca blog ini.


17 Oktober 2018, Rabu – Seperti biasa kuliah HMT 411 akan diadakan pada setiap hari Rabu selama tiga jam dan telah dikuliahkan oleh Dr Norsofiah. Mengenai pembentangan proposal seperti minggu lepas tetapi kali ini Dr membincangkan proposal yang  telah kami bentang dan hantar dengan membetulkan semula apa yang perlu diperbaiki bagi proposal setiap kumpulan. Kami satu kelas telah diberi pendedahan dengan lebih terang dan terperinci mengenai cara membuat borang maklumat diri untuk responden sebagai mengenal pasti serba sedikit latar belakang dan ciri-ciri responden yang bagaimana kami mahukan dan borang keizinan yang perlu dibuat sebagai tanda persetujuan dan bukti antara pengkaji dan responden sebelum menjalankan sesuatu rakaman atau aktiviti bersama. Saya berpendapat bahawa kaedah kajian adalah antara kaedah yang utama kerana untuk mendapatkan dapatan atau hasil kajian, kaedah kajian perlu lah bersesuaian dan betul terlebih dahulu sebelum memulakan kajian.
            Setererusnya, Dr. Sofiah memaparkan sebuah iklan Thailand yang dicapai melalui Youtube https://www.youtube.com/watch?v=ddralVsWVCM dan meminta kami yang bakal menjadi seorang penyelidik nanti memerhati iklan tersebut. Kemudian, tiga nama yang bertuah telah dipilih melalui roda impian untuk menjawab pemerhatian masing-masing. Berdasarkan pemerhatian ketiga-tiga orang ini didapati setiap pemerhatian yang dilontarkan adalah berbeza-beza seperti ada yang mengatakan dia merasa empati dan merasai pengorbanan lelaki dalam iklan itu, ada juga yang mengatakan kebahagian datang tidak semestinya daripada kekayaan dan sebagainya. Dari sini saya melihat pelbagai persepsi dapat dinyatakan dari pelbagai sudut walaupun semua orang melihat benda yang sama.

18 Oktober 2018, Khamis – Tutorial berjalan seperti biasa dan kami diminta membuat laporan mengenai data yang kami masukkan pada minggu lepas. Dengan menggunakan ujian – T kami dapat melihat bahawa nilai itu signifikan atau tidak. Signifikan bermaksud bermakna dan tidak signifikan bermaksud tidak bermakna. Nilai yang dikatakan signifikan hendaklah kurang dari 0.05 dan apabila nilai itu lebih dari 0.05 bermakna nilai itu tidak signifikan. Dengan menggunakan data dua kumpulan umur (5 tahun dan 6 tahun) dengan skor tertentu, melihat pada min dan sisihan piawai mana nilai yang paling tinggi dan bandingkan kedua-dua kumpulan umur dan skor tertentu. Kemudian lihat ujian – T sama ada ia signifikan p < 0.05 atau tidak signifikan p > 0.05 . Akhir sekali, proses membuat hipotesis nul (Ho) dan hipotesis alternatif (Ha) sama ada ada perkaitan hubungan atau tidak antara kedua-dua kumpulan umur dan skor ini. Bagi saya ujian- T ini sangat penting untuk mengesahkan atau valid sesuatu nilai tersebut. Sekian sahaja perkongsian saya pada kali ini. Terima kasih untuk yang sudi membaca.



Sekian, Terima Kasih
Oleh : Azira Tarmuzi






No comments:

Post a Comment

ANEKDOT PENGALAMAN MENGIKUTI KURSUS HMT 411

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera kepada ahli keluarga HMT 411 yang saya muliakan, Setiap pertemuan pasti akan ada perpisahan....