Monday, September 24, 2018

REFLEKSI KULIAH KEDUA HMT 411


Assalamualaikum wbt. dan salam sejahtera buat pembaca yang sudi menyinggah ke blog ini.

Hari ini saya ingin menceritakan kuliah kedua kursus HMT 411 yang dikendalikan oleh Dr. Sofiah pada 19 September 2018. Tajuknya cukup ringkas tetapi padat dengan input yang diberikan oleh pensyarah kami iaitu “Apakah itu penyelidikan ?”. Penyelidikan adalah tentang lima persoalan iaitu kenapa (why), siapa (who), di mana (where), bagaimana (how) dan bila (when). Kenapa perlunya penyelidikan kerana dengan adanya peyelidikan dapat membuktikan sesuatu yang benar ataupun sebaliknya. Sebelum itu Dr. Sofiah ada menanyakan mengapa perlunya penyelidikan menggunakan aplikasi mentimeter.com dengan memberi jawapan dalam satu perkataan sahaja. Tambahan lagi, kalua sesuatu itu tidak dibuktikan atau disalahkan itu bukanlah ilmu. Penyelidikan juga akan turut menjawab persoalan dan cari ketidakpastian penyelidik tentang sesuatu perkara. Satu penyelidikan dijalankan untuk menjawab satu persoalan dengan membuat penyelidikan secara sainstifik.

Seterusnya, Dr.Sofiah ada menceritakan serba sedikit mengenai virus MMR (Measles, Mumps, dan Rubella) yang beliau sendiri tidak setuju untuk mengambil virus tersebut untuk anak-anaknya kerana pengalaman mematangkan diri dan membuatkan beliau lebih berhati-hati tentang ubat dan sebarang suntikan dari hospital. Saya sangat tertarik dengan cerita dan pengalaman beliau membuatkan saya untuk lebih berjaga-jaga dan membuat penyelidikan terlebih dahulu mengenai sesuatu perkara lebih-lebih lagi yang melibatkan diri kita dan tidak sentiasa menerima apa-apa sahaja yang disarankan oleh sesebuah pihak tanpa membuat penyelidikan terperinci. Selain itu, penerangan mengenai jawapan daripada ketidakpastian adalah seperti sumber pengetahuan yang sah dan boleh dipercayai, alat untuk buktikan masalah timbul, alat ramalan, alat untuk betulkan sterotaip,tradisi dan kepercayaan dan alat penerasan. Penerangan mengenai perbezaan kuantitatif dan kualitatif juga telah disebut di dalam kelas dengan lebih padat dan terperinci lagi.

Akhir sekali, aktiviti secara berkumpulan telah diberikan oleh Dr. Sofiah pada akhir kelas. Dengan perlu mencari 7 persoalan yang terdapat dalam sebuah artikel yang telah dimuat turun pada Facebook dan Telegram oleh Dr. Sofiah yang bertajuk “Lakuan Ilokusi Guru dalam Pengajaran Bahasa Melayu” oleh Zuhair Zainal. Antara 7 persoalan yang perlu dicari termasuklah i) penyataan masalah, ii) rumusan daripada sorotan kajian, iii) kaedah kajian atau metodologi, iv) dapatan kajian, v) kesimpulan, vi) teori, dan vii) objektif.

Secara keseluruhannya, kuliah hari kedua ini sangat menarik dengan pelbagai informasi yang baru dan lebih santai untuk semua pelajar menerimanya. Sekian sahaja untuk entri kali ini, terima kasih kerana sudi membaca.



Terima kasih

Oleh : Azira Tarmuzi

No comments:

Post a Comment

ANEKDOT PENGALAMAN MENGIKUTI KURSUS HMT 411

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera kepada ahli keluarga HMT 411 yang saya muliakan, Setiap pertemuan pasti akan ada perpisahan....