Thursday, September 27, 2018

INFOGRAFIK CERPEN "LEMANG NAN SEBATANG" KARYA NISAH HARON



Entri kali agak berbeza sedikit dengan entri sebelum ini kerana saya akan mengupas elemen-elemen yang terdapat dalam sebuah cerpen yang bertajuk “Lemang Nan Sebatang” karya Nisah Haron.




            Sinopsis cerpen “Lemang Nan Sebatang” yang boleh saya ulaskan adalah cerpen ini menceritakan tentang kekeluargaan. Selain itu, unsur ukhwah dan konflik sebuah keluarga yang sangat berpegang teguh dengan adat dari Negeri Sembilan yang sememangnya negeri yang terkenal dengan adat dan harta pusaka yang bakal diwarisi oleh golongan wanita. Seterusnya, lemag merupakan makanan yang sangat popular dalam kalangan Negeri Sembilan sama ada pada musim perayaan ataupun tidak lemang akan tetap dijual di tepi jalan di daerah-daerah dalam Negeri Sembilan. Cerita yang mengisahkan Busu merupakan ibu saudara bongsu kepada Angah adalah sangat akrab dalam keluarga tersebut. Mereka sentiasa berkongsi cerita dan mengusahakan tanah kampung bersama-sama sehingga mengeluarkan hasil termasuklah sering membakar lemang bersama. Akan tetapi semua itu telah berubah selepas 10 tahun apabila Angah enggan pulang ke kampung kerana merajuk dengan Busu disebabkan tanah yang merupakan harta pusaka yang sememangnya Busu tidak bersalah jika mengikut adat Negeri Sembilan. Angah seperti tidak dapat menerima kenyataan kerana yang lebih banyak mengusahakan tanah kampung itu adalah dia tetapi orang lain yang dapat kerana Angah seorang lelaki dan harta pusakan hendaklah diturunkan pada nasab sebelah perempuan sahaja sekiranya ibu saudaranya tidak  berkahwin dan tidak mempunyai anak perempuan secara automatiknya harta pusaka akan turun kepada anak saudara perempuan sebelah adik beradik perempuan. Dan pada pengakhirannya baru Angah sedar akan kesilapan dirinya sendiri dan balik ke kampung dengan penuh kesedaran.  




Terima kasih

Oleh : Azira Tarmuzi

No comments:

Post a Comment

ANEKDOT PENGALAMAN MENGIKUTI KURSUS HMT 411

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera kepada ahli keluarga HMT 411 yang saya muliakan, Setiap pertemuan pasti akan ada perpisahan....