Tuesday, September 18, 2018

ENTRI 3 - REFLEKSI BENGKEL PENULISAN & PENYUNTINGAN HARI PERTAMA

Assalamualaikum wbt dan salam satu Malaysia.

15 September 2018, Sabtu - Bengkel Penulisan dan Penyuntingan yang telah berlangsung selama dua hari bermula 15 hingga 16 September 2018. Penyampaian yang mantap telah diberikan oleh pensyarah khusus HMT411 ini juga iaitu Dr. Sofiah dan Dr. Radiah. Pada hari pertama penyampaian penuh tentang Teknik penulisan efisyen Madeley dan MsWord telah disampaikan secara rapi oleh Dr. Sofiah. Menurut beliau, penulisan ilmiah merupakan satu kemahiran yang penting yang perlu dikuasai oleh semua pelajar yang terlibat dalam penyelidikan. Selain itu, literature search atau kata lain literature review berfungsi mencari apa-apa perkataan dan akan keluar jurnal yang terbaik. Aplikasi Madeley ini sangat membantu para pelajar dalam membuat tesis, penulisan ilmiah, kerja kursus dan seangkatan dengannya dengan lebih cepat, mudah dan efisyen. Apabila pelajar sudah menginstall aplikasi Madeley ini secara tidak langsung pelajar boleh menggunakannya dengan mengadjust stail tulisan pada home dan mengedit setiap stail tulisan seperti heading 1 sehingga heading 6 dan banyak lagi mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan dan diberikan oleh Dr. Sofiah.

            Setelah siap melaksanakan pengeditan pada stail tulisan tersebut, dengan bangganya kami boleh menggunakan pelbagai jenis stail tulisan dengan hanya menekan sahaja pada butang di atas jika ingin menaip tajuk, sub-tajuk dan lain-lain. Seterusnya, aplikasi Madeley ini juga memudahkan pelajar mencari artikel, jurnal, buku yang terbaik dalam kalangan yang terbaik untuk dijadikan rujukan dengan hanya menaip sahaja tajuk yang ingin dibincangkan dan kemudian akan keluarlah senarai tajuk yang dipinta. Saya kira dalam masa tidak kurang dari 7 jam saya dalam bengkel itu saya telah mendapat pelbagai maklumat dah input yang menarik yang boleh digunakan pada masa akan datang walaupun banyak yang saya tertinggal kerana disebabkan MsWord komputer yang kurang memuaskan dan saya perlu membuat kerja lebih kerana MsWord lama. Sekian sahaja cerita saya pada kali ini. 





Seorang yang merangkak.

Terima kasih.

Oleh : Azira Tarmuzi 

No comments:

Post a Comment

ANEKDOT PENGALAMAN MENGIKUTI KURSUS HMT 411

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera kepada ahli keluarga HMT 411 yang saya muliakan, Setiap pertemuan pasti akan ada perpisahan....